Du er her: Hjem » Blog » Naturstien Fodsporet

Skønne oplevelser.

Den nedlagte jernbanestrækning Slagelse – Dalmose – Næstved – Skælskør er omdannet til Naturstien Fodsporet og åbnede officielt i oktober 2011.

Naturskønt landskab med marker og skove.
En af fordelene ved Fodsporet er, at det er fladt og uden bakker, bortset fra ved Omfartsvejen ved Slagelse.

Velegnet til motion, cykel- gå- og løbeture… samt hundeluftning 😉
Der er opsat vejbomme, hvor Fodsporet krydser landeveje.

Der findes faciliteter som f.eks. naturlegepladser, sundhedsspor og shelterpladser. Derudover er der hundeskove ved Sludstrup, Flakkebjerg Stationsby, Dalmose og Sandved.
Ridespor findes på strækningerne Fodby-Hyllinge og Tjæreby-Dalmose.

Ved Brugen i Dalmose, kan man proviantere og tage et hvil. Her er opsat borde og bænke.

Flere steder står stadig ledvogterhuse, som bruges til beboelse.

I følge skiltningen er strækningen Slagelse – Dalmose 15 km. Dalmose – Skælskør 11 km. Dalmose – Næstved (Herlufsholm) 22 km.

Læs også om Snegle på Fodsporet.

Byer langs Fodsporet

Mellem Slagelse og Dalmose kommer man enten igennem eller passerer flere byer.

Slagelse til Dalmose

Køre igennem Flakkebjerg Stationsby.
Dreje af mod Harrested, Sludstrup, Flakkebjerg og Gimlinge.

I Dalmose deler vejen sig, og man kan køre enten til Skælsker eller Næstved.

Dalmose til Skælskør

Igennem Sønder Bjerge og Tjæreby.

Dalmose til Næstved (Herlufsholm)

Igennem Hyllested og Sandved.
Dreje af mod Hyllinge og Fodby.

Stenmanden i Slustrup

Det var arbejdere fra lokalområdet, der stod for at anlægge selve banen, banebørster kaldtes de. Hvem banebørsterne helt konkret var, ved man ikke i dag. Der er ikke umiddelbart efterladt nogen tekster, der fortæller deres historie.

Ved Sludstrup Station har de alligevel fået et varigt minde. Lidt inde i skoven på den modsatte side af stationsarealet, står en stor sten, der ligner en mand. Det er banebørsterne, der har fundet stenen, sikkert da de gravede ud til
skinnerne.

Om de har tænkt på nogen bestemt en sjakbejs eller ingeniør, vides
ikke, men stenen står her endnu. Stationsbygningen blev til gengæld revet ned i 1982.

Om ledvogterhuse

Ledvogteren var en meget vigtig person i tiden før elektriske bomme og blink.
Det var ledvogterens opgave at lukke de låger og led, der var på begge sider af jernbanens overskæring af vejen, når toget kom.

Ledvogteren var ansat af banen og boede i et lille hus lige ved den overskæring, han skulle passe på. Der var i alt 35 ledvogterhuse på strækningen mellem Slagelse – Næstved og Dalmose – Skælskør.

At ledvogterens arbejde var livsvigtigt understreges af en ulykke ved Sandved Station i 1907. Her blev en hestevogn ramt af et særtog, som ledvogteren ikke var blevet informeret om, og derfor stod leddet åbent. Kusken blev dræbt, men der er ikke gjort optegnelser om, hvad der skete med hesten.

De små gule huse med nummer på gavlen er, som de øvrige bygninger ved banen, tegnet af N. P. C. Holsøe.

Først i 1959-60 indførtes elektriske bomme og blink, og ledvogterens æra var forbi. Trods ombygninger kan man stadig genkende mange af de tidligere ledvogterhuse, som nu er private boliger.